Thursday, 8 March 2012

kehilangan insan tercinta

Terasa baru semalam aku menerima berita sedih tue..Tanpa ku duga,aku dan keluarga akan kehilangan org yg kami sygi...pergi untuk selama-lamanye..
Pada 09/12/2011 aku mendapat satu berita sedih dr salah seorg ahli keluarga ku,hnya ALLAH je tahu perasaan aku pda masa tu..

Hari nie ckup 3 bulan arwah ayah meninggal kan kami sekeluarga..rase terlalu pantas msa bergerak..Ya ALLAH, tempat kan lah arwah ayah DOLLAH BIN TAIB di tempat orang-orang yg beriman dan orang-orang yang Engkau kasihi..

Anak2 ayah sentiasa mendoa kn ayah supaya tenang di sana..semoga roh ayah di cucuri rahmat..kami sentiasa merindui ayah...

sebak bila dgr lagu nie :(

k.ani,abg aron,arwah ayah,my mum and qis

nie gmbr terakhir arwah ayah bersame kami..nie lah ank2 permpuan ayh

arwah ayh bersme my mum..kasih isteri membwa ke syurga..
AL-FATIHAH...

Wednesday, 15 February 2012

MeNgApa wAnIta MeNangIs ?

‘Mengapa wanita menangis?’ 

Dah lma tak update blog nie..hari nie sje je nk kongsi dgn korang kenapa and mengapa wanita nie lbih mudah menangis berbanding kaum adam...update psal menangis nie sbb sy pun ske menangis..sampai ad yg ckp sy nie emo lbih..hihihi..tp itu lah lumrah wanita..

Wanita lebih cepat daripada lelaki dalam menangis dan dalam mengingatkan peristiwa yang menyababkan dia menangis dan tertawa bila ia mampu. Wanita juga adalah bintang dan pelita bagi lelaki. Tanpa pelita maka bermalamlah dalam kegelapan.

1. Punca wanita menangis.
  • Mencuci mata ( merupakan salah satu cara untuk meluahkan rasa stress-dalam masa yang sama, dapat membuang bahan kimia yang terdapat dalam mata)
  • Mengurangkan stress.
  • Tanda keinsafan/penyesalan.
  • Sebagai ugutan emosi.
Perempuan mempunyai 9 emosi dan 1 akal. Emosi yang terkumpul banyak ini, membentuk peribadi seseorang wanita yang ketara kelembutannya, kasih, bertimbang rasa dan menghargai orang disekeliling nya. Daya tumpuan akal seseorang wanita banyak dipengaruhi oleh emosi samada ia memberi kesan baik ataupun buruk.
Sekiranya seseorang wanita itu menangis 2-3 kali atas sebab rasa syukur dan redha; pahala buat dirinya, buat kali ke 2 dan ke 3.





2. Kesan tangisan.
  • Dapat perhatian
  • Suasana rumah tangga tergugat.
  • Lelaki jadi bingung.
  • Orang lain dapat mesej.
  • Mata bersih dan sihat.

Penyelesaian untuk mengurangkan rasa sedih:
1. Senyum dulu + Mengimbau perkara yang membuatkan anda rasa sedih = Perlahan2 melatih diri supaya tidak sedih dan menangis lagi.
2. Selalu berdoa kepada Allah.
3. Belajar untuk redha ( Baik atau buruk adalah untuk kebaikan hamba-NYA)
4. Sentiasa tersenyum – Banyak hormon baik yang keluar dan membantu seseorang wanita untuk memulakan hari dengan penuh keyakinan dan gembira.
Tangisan seseorang wanita adalah untuk melaungkan suara hati – Minta dibelai, disayangi dan dipamerkan kasih sayang. (Ia terpendam dan terbuku dalam hati)
Ramai yang tidak tahu bahawa apabila seorang suami menaikkan suara samada sedar atau tidak, ia menjadi antara punca mengapa seorang isteri mudah menangis. So, control your voice projection!
Tangisan boleh membawa kesan yang positif, sekiranya dilakukan dengan tindakan yang positif juga.
*Orang bahagia dan gembira, tidak semestinya dia tersenyum dan orang senyum, sudah semestinya dia gembira.
*panjang plak tulis kali nie..diperolehi dr pelbagai sumber :)
SENYUM SOKMO :)